Rubenski | Vi är Bräcke-campagne
145
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-145,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Vi är Bräcke-campagne

Als je een tijdje op een bepaalde plek woont, in binnen- óf buitenland, verandert de idylle langzaam in de werkelijkheid en verschijnen er barstjes in je roze bril. Zo ook op het Zweedse platteland. Natuurlijk, je staat er dicht bij de natuur, het is er oorverdovend stil en de mensen zijn er relatief vriendelijk. Maar er wordt ook een hoop gemopperd. De ‘locals’ lijken vaak niet door te hebben hoe ongerept de omgeving is waar ze zelf al jaren wonen. In het Zweeds is daar een mooi woord voor: ze zijn hemmablind. Oftewel: thuisblind.

 

Na een aantal jaar in de gemeente Bräcke te hebben gewoond, wilde ik als buitenstaander de positieve punten van dit gebied weer eens onder de aandacht brengen. Ik schreef een plan voor een ‘hart onder de riem’-campagne en ontfutselde sponsorgeld van bedrijven uit de gemeente.

 

Het idee was een postercampagne en een prijsvraag: mensen konden hun mooiste foto’s van de gemeente opsturen met de slogan/hashtag ‘Vi är Bräcke’ – ‘Wij zijn Bräcke’.

 

De campagne haalde de radio en regionale krant, en leverde een Facebook-groep op die nu, jaren later, nog steeds actief is. Of de mensen in Bräcke nu ‘thuisziend’ zijn geworden, is echter de vraag.

Wanneer?

2015