Rubenski | Wat ik doe
20273
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-20273,qode-social-login-1.0,qode-restaurant-1.0,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-4.4,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive

Wat ik doe

In 2011 vertrok ik naar het platteland van Zweden – zonder vastomlijnd idee, zonder baan of bedrijfsplan. Het was alsof ik op een reset-knop drukte: de hele wereld lag voor me open. En hoewel de onzekerheid die dat met zich meebracht niet altijd makkelijk was, heb ik me in de jaren 2011-2018 op creatief vlak in alle vrijheid kunnen ontwikkelen. Mijn hoofd stroomde over van ideeën. Vervolgens kon ik die ideeën uitwerken tot concepten, daar geld voor zoeken en – indien er geld beschikbaar was – uitvoeren. Daarbij hield ik twee vragen steeds in het achterhoofd: 1) vind ik dit belangrijk en mooi? en 2) is er behoefte aan?

 

Terugkijkend kan ik stellen dat het ‘project Zweden’ is gelukt. Bovendien kan ik nu helderder dan voorheen onderscheiden waar ik bedreven in ben en wat ik graag doe. Hieronder vind je een overzicht van mijn werkervaring en talenten. Voor een iets overzichtelijker lijstje, verwijs ik graag naar mijn CV.

Creatief
Mooie concepten ontwikkelen

Het klinkt misschien wat abstract – het is niet zoiets als goed kunnen timmeren of programmeren – maar ik ben bedreven in het bedenken en uitvoeren van creatieve concepten. Niet slechts vanuit een eigen wens, maar ook vanuit een bestaande behoefte en met het oog op een fijnere samenleving. Twee concrete voorbeelden hiervan, die ook hieronder staan genoemd, zijn een film & food festival met focus op duurzaamheid en een campagne om de lokale bevolking van een ingedutte gemeente een hart onder de riem te steken. De combinatie van cultuur, creativiteit, entertainment en idealisme is voor mij een gulden regel bij het ontwikkelen van dergelijke concepten.

Marketing & communicatie
Verhalen vertellen

Uiteindelijk gaat het bij marketing en communicatie om storytelling – en dat is iets wat ik door de jaren heb geleerd: verhalen vertellen, op verschillende manieren en via verschillende kanalen. Natuurlijk gaat het uiteindelijk vaak om het aantal eyeballs, maar je bindt een doelgroep het beste aan je door een goed verhaal te hebben en dat te kunnen duiden. Dus niet het bot pushen van je boodschap, maar mensen meenemen en raken door middel van inhoud. Storytelling lukt mij het beste met een camera, door middel van events of via social media.

Events
Ontwikkeling & productie

Bij de NCRV en het Nederlands Film Festival heb ik geleerd evenementen uit te denken, te financieren en deze vervolgens uit te voeren. Met deze ervaring heb ik in Zweden een aantal events opgezet, die een groot succes bleken. Hungry! en Quizbusters zijn daarvan twee voorbeelden. In de tijd van digitale echo-kamers en avatars, denk ik dat het fysiek met elkaar in een ruimte zijn en een ervaring delen, nóg belangrijker is geworden. Door middel van events lok je mensen uit hun comfort zone, inspireer je en kun je aanzetten tot dialoog.